سفارش تبلیغ
صبا ویژن

 
قالب وبلاگ
لینک های مفید

مطالب مورد بحث:

جلسه نهم هم اندیشی

نهج البلاغه حکمت 14

نکات کلیدی کتاب انسان 250 ساله صص 57 تا 80 پرسیده شد

 

خلاصه مباحثه علمی:

استاد در بخشی از سخنان خود فرموده اند: «پس چون بچه‌ها فقط چیزهای ملموس را می‌بینند، بخواهیم قصه دینی برای آنها تعریف کنیم باید ملموس شود. برای مثال بچه‌ها علاقه به شمشیر دارند وقتی در مورد امیرالمومنین(علیه السلام) برایش تعریف می‌کنی می‌پرسد قویتر از امیرالمومنین(علیه‌السلام)هم بود؟ قوت و قهرمانی با بازوهای قطور و.. مشهود اوست. غربی‌ها، این را فهمیده‌اند کارتونهایشان را نگاه کنید. قهرمان سازی یعنی همین که مشهود اوست...»

سوال: اینکه برای بچه ها تعریف می کنیم امام علیه السلام خیلی قوی بودند؛ وقتی حادثه ی شهادت آن بزرگواران را بشنود با این قدرت تعارض پیدا می کند. چه کنیم که کودک دچار این تعارض نشود که چطور، امام که قوی بودند مظلوم واقع شدند و به شهادت رسیدند؟

پاسخ: برای کودک زیر هفت سال تنها باید از زیبایی های حادثه کربلا و عاشورا مثل رفتار امام حسین علیه السلام و حضرت اباالفضل علیه السلام با کودکان. آب آور بودن حضرت اباالفضل، و ...  گفت و صحنه های دلخراش آن، نه تنها بر روی لطیف او اثر گذار است ؛ که او را دچار تعارض می کند

اما در صورتی که از این طرف و آن طرف و روضه ها، کودک، اطلاعاتی دریافت کرد و دچار تعارض شد؛

باز هم باید بر روی قوت و قدرت امام و جنگ نمایان ایشان با سپاه دشمن و کشتن تعداد زیادی از افراد دشمن و ... تأکید کرد و مانور داد... و در انتها گفت: دشمن که دید، هیچ کدام از افراد قدرتمندش نمی توانند از پس امام برآیند و امام خیلی قوی تر و شجاع تر هستند؛ نقشه کشید که حضرت را محاصره کند و دور تا دور حضرت را گرفتند و همه ی آنها هر چه داشتند به سمت امام علیه السلام پرتاب می کردند... باز هم امام تا مدت زیادی با اینکه خیلی زخمی شده بودند، مقاومت کردند و در نهایت شهید شدند

علاوه بر آن، نباید شهادت با ضعف و نابودی در ذهن کودک نقش ببندد؛ بلکه امام چون خیلی خوب بودند به شهادت رسیدند و هر کسی نمی تواند شهید شود...

و در داستان های بعدی هم می توان اضافه کرد که امام چون مقام بلندی داشتند و به شهادت رسیدند و به جایگاه بلندی رفتند؛ می توانند پس از ظهور حضرت مهدی «عجل الله تعالی فرجه الشریف» به زمین برگردند و حکومت کنند و همه شهیدان برمی گردند...

کودک6 ساله ای که مسأله شهادت این گونه برایش ترسیم شده بود؛ همیشه در بازی هایش وقتی دشمنان او را می کشتند می گفت : من شهید شدم و به بهشت رفتم... و دقایقی بعد، برمی گشت و دوباره به بازی ادامه می داد و برایش اینطور جا افتاده بود که شهید دوباره برمی گردد...

 

سوال: در مورد آن دسته از ائمه (علیهم السلام) که مسموم شدند، چگونه می توان به کودکی که با «علم امام (علیه السلام) به سمی بودن آن خوراکی» دچار تعارض شده ، توضیح داد؟

پاسخ: در این مورد هم تبیین زود هنگام مسائل رخ داده و به همین دلیل، کودک دچار تعارض شده

اما به کودکی که دچار تعارض شده؛ این گونه می توان توضیح داد که به زور سم را به ایشان خورانیدند...

 

تشویق ها و تنبیه ها:

یکی از مسائلی که استاد بیان کردند، تعریف از کار کودک است:

برای مثال در کتابی نوشته شده بود: وقتی کودک نقاشی می کشد؛ به طور کلی به او نگویید چه نقاشی قشنگی کشیده ای: بلکه به اجزای نقاشی و رنگ آمیزی او دقت کنید: چی کشیدی؟ آهان کوه ،ماشین، درخت و ... کوهت را سبز کشیدی ، ماشین قرمز ... آفرین....

این توجه و دقت باعث می شود کودک در نقاشی های بعدی خلاقیت بیشتری به خرج دهد ؛ مثلا رنگها را تغییر دهد .

 

سایرمطالب:

حکمت 14: وَ قالَ عَلَیْهِ السَّلامُ:  مَنْ ضَیَّعَهُ الاَْقْرَبُ، اُتیحَ لَهُ الاَْبْعَدُ. 
         و آن حضرت فرمود: آن را که نزدیک واگذارد، یارى بیگانه بسیار دور را دریابد.

 

نکته ها:

* این نکته در درجه اول، در مورد محبت به همسر و فرزندان نقش مهمی دارد

و در درجه بعد، خویشان و دوستان

در این میان کودکان و نوجوانان در سنین حساسی هستند و در صورتی که واگذاشته شوند؛ بیگانگان آنها را جذب خود کرده و می فریبند


[ شنبه 95/7/17 ] [ 6:0 صبح ] [ کارگروه نهج البلاغه ] [ نظرات () ]
.: Weblog Themes By WeblogSkin :.
درباره وبلاگ

همه اعضای مزرعه ایمانی وعلمی بایستی به تعمیق اعتقادات خود بپردازند و سیر مطالعاتی عمومی همه اعضا باید در بردارنده مطالعات معرفتی باشد. بر همین اساس هر چند خانواده با یکدیگر در طی جلسات هفتگی که با هم دارند قسمتی از معارف را مورد مطالعه و بحث و بررسی قرار داده و همان محتوا را درقالب‌های کودکانه اعم از قصه، بازی و... ریخته و با ارائه صورتجلسات هفتگی در وبلاگ دست آوردهای خود را در اختیار سایر اعضا قرار می‌دهند. پیشنهاد ایشان در زمینه سیر مطالعات معرفتی عمومی همه اعضای مزرعه ایمانی و علمی نیز، ذیل عنوان "سیر مطالعات اعضا" در موضوعات وبلاگ درج شده است. درکنار این سیر مطالعاتی برنامه علمی معارفی ایشان در جلسات هم اندیشی ماهیانه می‌باشد که به بیان نکاتی معارفی و روش تبدیل آن برای نوجوان و کودک می‌پردازند. 2. دومین محور مزرعه، که باز شامل عموم است مطالعه کتب روانشناسی اعم از روانشناسی رشد، روانشناسی اجتماعی، روانشناسی شخصیت و بهداشت روانی با تکیه بر منابع اسلامی است چرا که علم روان شناسی از روش‌های تبدیل محتوای معارف کسب شده بوده و همچنین با توجه به تمرکز این گروه بر روی تربیت توحیدی کودک، اگر قرار باشد تمام دست آوردهایمان را به کودک منتقل کنیم گریزی نیست از اینکه به ابزار شناخت روان او بر اساس سن، جنس و شخصیتش تجهیز شویم. 3. سومین محور مزرعه، تسلط به زبان ارتباط با کودک و در واقع فراگیری شیوه انتقال محتوای معارفی به کودک است که در این میان قصه‌گویی و قصه نویسی نقش بسیار مهمی را بر عهده داشته و شرکت در کارگاه قصه نویسی حضوری یا آنلاین و دست به قلم شدن برای نوشتن قصه‌های کودکانه از ابتدای امر، از فعالیتهای گروه بوده است. • لازم به ذکر است که امر تربیت مقوله وسیعی است و بر ما لازم است که به همه جنبه‌های تربیت کودک اعم از تربیت اخلاقی، تربیت هیجانی، مهارت‌ها، انس با قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) و ... به عنوان قسمتی از روند تربیت کودکان توجه ویژه داشته و عنایت به بخشی ما را به غفلت در بخشی دیگر دچار نکند پس تمام این موارد نیز در دستور کار مزرعه ایمانی و علمی جهت پرداختن به آن قرار دارد که هر چند وقت یکبار، فعالیت علمی و عملی بر روی یک یا چند اصل به عنوان چشم انداز آن مقطع، مورد توجه قرار می گیرد."
لینک های مفید
صفحات دیگر
امکانات وب


بازدید امروز: 502
بازدید دیروز: 27
کل بازدیدها: 337561